

|

|
Komputer w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
>> Wykaz zajęć pozalekcyjnych w naszej szkole
Każdemu uczniowi, zarówno zdolnemu, jak i słabemu w nauce, nasza szkoła zapewnia wszechstronny rozwój. Zastosowanie multimediów ma szczególne znaczenie w pracy
z dziećmi mającymi trudności dydaktyczne. Zapewnia maksymalną indywidualizację pracy
i komfort psychiczny każdego dziecka. Podczas tradycyjnych lekcji uczniowie najczęściej kręcą się, zmieniają pozycję ciała przy stoliku, rozglądają się po klasie. Ich uwaga jest rozproszona. Polecenia nauczyciela wykonują niechętnie. Natomiast rozwiązując te same zadania na komputerze, są skupione, bardziej skoncentrowane i spontanicznie aktywne. Chętnie wykonują zadaną im pracę, są ożywione i zaciekawione. Odpowiednio dobrane ćwiczenia komputerowe usprawniają percepcję i koordynację wzrokowo - słuchowo - ruchową oraz doskonalą orientację przestrzenną. Oddziałują również interakcyjnie na wiele zmysłów, kształcą spostrzegawczość, uwagę, pamięć oraz mowę dziecka. Uczą logicznego myślenia, wdrażają do wyszukiwania, dobierania, porównywania i zapamiętywania różnych informacji. Niekwestionowane są też zalety pracy z komputerem w odniesieniu do sfery uczuć, emocji i poczucia własnej wartości. Praca z komputerem jest dla dzieci bardzo fascynująca, dostarcza im wiele satysfakcji, pobudza aktywność poznawczą i twórczą oraz wyobraźnię, motywuje do działania i włożenia większego wysiłku w to, co robią. Programy edukacyjne mają zastosowanie w terapii pedagogicznej, szczególnie dzieci dyslektycznych, mających trudności w nauce czytania i pisania. W praktyce pedagog szkolny i nauczyciele korzystają z różnorodnych aplikacji komputerowych takich jak: programy testujące, korygujące wady wymowy, uczące mowy, prawidłowego wypowiadania się, usuwające trudności w czytaniu, doskonalące słuch fonetyczny. Praca z tymi programami stymuluje rozwój dziecka, kompensuje jego niedobory rozwojowe i koryguje nieprawidłowości funkcjonowania percepcyjno - motorycznego, niweluje częściowo jego luki w wiedzy
i umiejętnościach, pozwalając przezwyciężyć niektóre trudności w nauce. Wykorzystanie komputera w systemie edukacji otwiera przed nauczycielem nowe możliwości skuteczniejszego oddziaływania dydaktyczno - wychowawczego. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom uczniów z trudnościami w nauce szkoła organizuje zajęcia mające na celu wyrównywanie zaległości oraz kompensowanie deficytów rozwojowych. Dzieci takie mają możliwość uczestniczenia w zajęciach dydaktyczno - wyrównawczych oraz zajęciach Klubu Opieki Pozalekcyjnej, wspomaganych technologią informacyjną. W klasach I - III uczniowie przyswajają wiedzę, korzystając z programów multimedialnych: "Klik uczy czytać", "ABC - nauka liter". "Klik uczy ortografii", "Klik uczy liczyć w zielonej szkole". Rozwijają umiejętności czytania i liczenia, znajomość barw i figur geometrycznych. Dzieci lubią pracować z kolorami, figurami, symbolami, chętnie układają, dopasowują, przeliczają, szukają różnic i podobieństw, rozwiązują zagadki czy rebusy. Uwielbiają kolorować
i rysować.
W klasach IV - VI uczniowie biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych z wykorzystaniem multimedialnych programów edukacyjnych:
polonistyczne - dzieci pracują z programem "Ortografia - nic prostszego" , zapamiętując szybciej pisownię poszczególnych wyrazów. Dla ucznia mającego duże kłopoty
z ortografią praca z w/w programem jest doskonałym środkiem pomagającym przezwyciężyć trudności nie tylko w pisaniu tekstów z pamięci, ale również konstruowaniu zdań popranych stylistycznie. Ponadto dziecko ma okazję do głośnego czytania ze zrozumieniem. Stosowane w tym programie ćwiczenia doskonalące naukę czytania, pisania i ortografii spełniają jednocześnie funkcję reedukatora.
matematyczne - uczniowie korzystają z programów "Matematyka + komputer". Matematyka wokół nas". Dzięki nim nauczyciel może konstruować arkusz dowolnego sprawdzianu, niezależnie od realizowanego programu nauczania. Uczniowie chętnie dokonują prostych obliczeń w Excelu. rozwijając jednocześnie pamięć i wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
przyrodnicze i ekologiczne - bazując na programach: "Encyklopedia ptaków", "Encyklopedia człowieka", "Encyklopedia nauki", "Wyprawa do wnętrza", uczniowie poznają ciekawostki z zakresu anatomii i fizjologii człowieka oraz świata natury i nauki. Niezwykłe są propozycje doświadczeń i eksperymentów, które można samemu przeprowadzić. Zaczerpnięte informacje dzieci wykorzystują do przygotowania tematycznych prezentacji komputerowych. Zadowolenie ucznia z samodzielnie wykonanej pracy jest źródłem satysfakcji i stanowi motywację do pokonywania różnych niepowodzeń.
języka angielskiego - naukę języka obcego wspomaga "Słownik polsko - angielski
i angielsko - polski". Obrazowe uczenie się słówek i prostych zdań przynosi zdecydowanie lepsze efekty niż tradycyjne ich wkuwanie na pamięć.
redaktorskie - uczniowie korzystają z ogromnej ilości informacji znajdujących się w sieci Internet, które używają do redagowania gazetki szkolnej. Szatę graficzną wzbogacają obrazami Clipart, własnymi rysunkami w Paint i skanowanymi zdjęciami z życia szkoły.
informatyczne - w młodszych klasach uczniowie poznają podstawowe zasady obsługi
komputera i programów użytkowych. Na bieżąco wykorzystują Internet oraz programy multimedialne np. "Pracujemy z komputerem". Swoje prace z zastosowaniem ciekawych technik technologii informacyjnej i informatycznej eksponują na wystawach szkolnych. Nauka przy pomocy komputera daje dziecku poczucie sukcesu, pozwala uwierzyć we własne siły i możliwości.
Technologia informacyjna jest w dużym stopniu wykorzystywana w świetlicy szkolnej. Praca
z komputerem jest szczególnie ważna dla tych, którzy ze względu na ciężką sytuację materialną rodziny, nie posiadają tego urządzenia. Uczniowie pisząc na klawiaturze, ćwiczą
w sposób naturalny sprawność manualną, orientację w przestrzeni i rozwijają logiczne myślenie. Dla najmłodszych zajęcia komputerowe są prawdziwą frajdą. Wychowawcy świetlicy korzystają ze specjalnych programów przeznaczonych dla małych odbiorców. Dzieci bawiąc się, jednocześnie uczą się. Najchętniej wybierane przez nich strony internetowe to te, na których znajdują się gry logiczne lub edukacyjne, uczniowie korzystają z programów pogłębiających ich wiedzę z różnych dziedzin życia: "Encyklopedii multimedialnej", "Atlasu świata", "Słownika angielsko - polskiego i polsko - angielskiego". Nie obce są im też programy użytkowe tj. Word, PowerPoint, WordPad, Paint.
Komputer to bardzo atrakcyjna pomoc dydaktyczna w naszej szkole, ułatwiająca dzieciom
z trudnościami w nauce efektywniejsze uczenie się. Pełne zastosowanie komputera daje możliwość szerokiego rozwoju zarówno osoby poddanej terapii jak też osoby prowadzącej terapię.
Mimo, iż kontakt z komputerem niesie ze sobą wiele zagrożeń, doświadczenia pozwalają twierdzić, że wprowadzenie najmłodszych dzieci w świat komputerów ma dużo więcej zalet, a prawidłowe z niego korzystanie i umiejętny dobór programów w szkole, jak i w domu, pomoże im i będzie na pewno procentować, przygotowując je do wymagań współczesności.
| |