ﻁ Szkolny Konkurs Języka Angielskiego
Zdalne nauczanie

PROJEKT EFS

Przydatne linki
BIP
bip
Translate
English French German Italian Portuguese Russian Spanish

 

 Zakres wymaganej wiedzy i umiejętności uczestników dotyczy gramatyki i struktur gramatycznych:

I RZECZOWNIKI

policzalne i niepoliczalne: liczba pojedyncza i mnoga
policzalne - nieregularna forma liczby mnogiej np.: children, men, women itd.

odsłowne (Gerunds):

-        w funkcji podmiotu np.: Learning grammar was his weakest point.

-        w funkcji dopełnienia np. I enjoy going out with my friends.

forma dzierżawcza: dopełniacz saksoński `s i z of

II ZAIMKI I OKREŚLNIKI

Zaimki osobowe
- podmiotowe: I, you, he, she, it, we, you, they
- dopełnieniowe: me, you, him, her, it, us, you, them
Zaimki i określniki dzierżawcze: mine, yours, his, hers, ours, yours, theirs, my, your,                        his, her, its, our, your, their
Zaimki i określniki wskazujące: this, that, those, these
Zaimki i przysłówki względne: who, which, whose, where, when, that
Zaimki zwrotne: myself, yourself, himself, herself, itself, ourselves, yourselves, themselves
Zaimki i określniki nieokreślone: some, any, everybody/everyone, everything, someone/somebody, something, anyone/anybody, anything, no one/nobody, nothing

III PRZYMIOTNIKI

stopniowanie
w konstrukcjach porównawczych:
as + przymiotnik w stopniu równym + as
… przymiotnik w stopniu wyższym + than
… przymiotnik w stopniu najwyższym + of / in
z too i enough np.: too weak, tall enough
z such a / such + przymiotnik + rzeczownik

IV CZASOWNIKI

1) w czasie Present Simple dla wyrażenia:
- czynności odbywającej się codziennie lub z określoną częstotliwością np.: She always goes to bed at 10 o’clock.
- zwyczajów i nawyków, umiejętności np.: He never works on Friday.
- opinii, przekonań lub wrażeń, odbieranych przy udziale zmysłów np.: I think you are making progress. I see what you mean.
- oczywistych faktów, prawd znanych powszechnie np.: Summer follows spring. Cuckoos build nests.

2) w czasie Present Continuous dla wyrażenia informacji, że czynność odbywa się
- w chwili kiedy o niej mowa np.: He is talking to you.
- przez pewien czas w teraźniejszości (np. today, this week), choć niekoniecznie w chwili obecnej np.: I am reading a play by Shakespeare this week.
3) w czasie Past Simple (formy regularne i nieregularne) dla wyrażenia informacji:
- że czynność zakończyła się w określonym momencie w przeszłości bez wiązania jej z  teraźniejszością, z podaniem czasu jej zakończenia lub ze wskazaniem czasu  pośrednio, przy pomocy okolicznika miejsca np.: She went to Denmark last year. I saw it in Africa. They bought a big house last week.
- o czynnościach, które powtarzały się w przeszłości np.: We went to church regularly when we were kids.
- o sekwencji czynności przeszłych występujących jedna po drugiej np.: He woke up, got dressed and shaved.
- o tym, że coś się wydarzyło podczas innej czynności, która była w toku np. : Mike opened the door while they were waiting outside.|

4) w czasie Past Continuous dla wyrażenia informacji:
- że czynność odbywała się w określonym momencie w przeszłości np.: We were playing in the garden between 5 and 6 yesterday.
- że czynność odbywała się nieprzerwanie w przeszłości w określonym przedziale czasu np.: We were dancing all night.
- o tym, że w trakcie czynności, która była w toku miało miejsce inne zdarzenie np. : While he was making dinner, Sarah came into the kitchen .

5) w czasie Present Perfect gdy:
- wyrażana jest informacja, że czynność miała lub nie miała miejsca w przeszłości i to wpływa na stan naszej obecnej wiedzy, przekonań i jest (lub nie jest) częścią naszego doświadczenia; nie ma znaczenia kiedy i w jakich okolicznościach się wydarzyła np.: We have met before. I have never been to Vienna.
- wyrażana jest informacja o czynnościach i wydarzeniach, które wywarły wpływ na obecny stan rzeczy, i których skutki wciąż są odczuwalne np.: She has just sold her car.
- pytamy, co prawda, o czynność przeszłą, ale interesuje nas bardziej jej wpływ na stan rzeczy w  chwili obecnej niż ona sama np.: Have you seen my wallet?
- wyrażana jest informacja, że czynność odbyła się, lub nie miał miejsca w nieodległej przeszłości np.: I haven`t had much time lately.
- występują okoliczniki czasu since i for np.: I haven’t seen him for ages. I haven’t seen him since he left school.

6) w czasie Past Perfect dla wyrażenia informacji:
- która z dwóch czynności zakończyła się zanim inna się rozpoczęła np.: When we got to the station, the train had already left.

7) w zdaniach wyrażających przyszłość:
- zamiar: I’m going to see him tonight.
- decyzja: I will see him tonight.
-
ustalony plan: I’m seeing him tonight.

8) modalne: can, could, may, might, should, will, would, must

9) ‘to have to’
V TYPY ZDAŃ

zdania pojedyncze:
- twierdzące
- pytające (pytania ogólne i pytania szczegółowe, pytania o podmiot, zdania zawierające question tags)
- zdania przeczące
- zdania w stronie biernej (w czasach: Present Simple, Past Simple, Present Perfect)
zdania złożone:
- warunkowe (Conditional Clauses)
typu 0. np.: If you heat water, it turns into steam.
typu 1. np.: If the weather is nice, we’ll go for a walk.
typu 2. np.: If I were you, I wouldn’t try.

VI KONSTRUKCJE ZDANIOWE

a) konstrukcja informująca o istnieniu i lokalizacji tj. There is/are +a/some/five/a lot of + rzeczownik np.: There is a beautiful picture on the wall.

b) konstrukcje czasownikowe, w których po czasowniku występuje:

–       rzeczownik odsłowny (Gerund) (po czasownikach hate, enjoy, like/love, mind, prefer, stop, suggest, can’t stand)

–       bezokolicznik (po czasownikach agree, offer, promise, want, try, decide, start, refuse, begin) np.: But you promised not to ask any questions. We agreed to meet him tonight.

c) konstrukcja z let i make + dopełnienie + bezokolicznik np.: Let me see. She made me

write two long reports..
d) konstrukcja It + be + przymiotnik + bezokolicznik np.: It was very kind of you to ask.

e) konstrukcja too + przymiotnik/przysłówek + bezokolicznik i przymiotnik/przysłowek + enough + bezokolicznik np.: It’s too hot for me to drink. It’s too early to go home. You are not fit enough to win in the race.

f) konstrukcja so + przymiotnik/przysłówek + that np.: It was so cold that we had to put on our jackets.




PRZYKŁADOWE ZADANIA NA STRONIE INTERNETOWEJ GIMNAZJUM:
www.gim4.mielec.pl w kursach MOODLE






 
Wirtualny spacer

Wirtualny spacer
po Gimnazjum nr 4
w Mielcu

 (kliknij)

Kontakt

Gimnazjum nr 4
w Mielcu

ul. Łąkowa 6,
39-303 Mielec
tel (0-17) 788 19 00
gim4@miasto.mielec.pl
gim4@ptc.pl
Szukaj w serwisie...

spum2012

Gościmy
Naszą witrynę przegląda teraz 1 gość 
Kalendarium
Dzisiaj jest: Czwartek
2 Maja 2024
Imieniny obchodzą
Anatol, Atanazy, Afanazy, Longin,
Longina, Walenty, Walter, Witomir,
Zygmunt

Do końca roku zostało 244 dni.
Zodiak: Byk
Wschód słońca: 04:10
Zachód słońca: 18:52
Odwiedzin
Dziśiaj2
Wczoraj1
W tym tygodniu14
W tym miesiącu3
Wszystkie231445
Cytaty
Nikomu nie wolno drżeć przed nieznanym, gdyż każdy jest w stanie zdobyć to, czego pragnie i to, czego mu potrzeba.
stat4u