Szkolny System Oceniania w  Gimnazjum nr 4 w Mielcu

 

       Zasady oceniania , określone w niniejszym dokumencie dotyczą uczniów klas I-III gimnazjum. Zapisy opracowano na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 r. (Dz. U. Nr 29 poz. 323 z późn. zm.) w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych /zwanego w dalszej części rozporządzeniem/.

 

§ 1. Ocenianie wewnątrz szkolne ma na celu:

pobudzenie rozwoju umysłowego każdego ucznia naszej szkoły, akceptując jego pozytywy
i osiągnięcia

motywowanie do dalszej systematycznej pracy, samokontroli i samooceny

przekonanie ucznia do nabywania umiejętności rozróżniania pozytywnych i negatywnych zachowań

dostarczania uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) bieżącej informacji o postępach młodzieży

dostarczenie nauczycielom informacji o poziomie osiągania założonych celów kształcenia

§ 2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje :

formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowania o nich uczniów
i rodziców ( prawnych opiekunów ),

bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych
 w niniejszym dokumencie

przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych

ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) z zachowaniem następujących zasad:
- ocena końcoworoczna uwzględnia osiągnięcia i umiejętności ucznia z całego roku szkolnego

- ocena końcowa (na świadectwie ukończenia szkoły) uwzględnia osiągnięcia i umiejętności 
  ucznia z całego cyklu nauczania (klasy I-III Gimnazjum)

§ 3. Narzędzia :

obserwacja ucznia, jego pracy , włożonego wysiłku

motywacja ( konkursy przedmiotowe na poszczególnych etapach nauki )

samoocena

skala i kryteria oceniania , w tym kryteria ocen z zachowania

§ 4.1.  Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców ( prawnych opiekunów ) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

       2.  Powyższa informacja powinna być przekazana uczniom w formie pisemnej, a fakt ten odnotowany w dzienniku lekcyjnym.

§ 5. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców
(prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania w szkole.

§ 6.1. Ustala się śródroczną ocenę z zachowania według  następującej skali:

wzorowe,

Bardzo dobre

dobre,

poprawne,

nieodpowiednie

naganne

       2. Ocenę końcoworoczną ustala wychowawca klasy biorąc pod uwagę ocenę z I i II półrocza.

       3. Ocena  z I i II półrocza z zachowania ustalana jest według następujących zasad:

 

 

Kryteria ocen z zachowania :
 

wzorowe             -  201 pkt. i więcej

bardzo dobre                   -   131 do 200 pkt.

dobre             -   81 do 130 pkt.

poprawne   -1 do 80 pkt.

nieodpowiednie    -   0  do – 499 pkt.

naganne     -poniżej -500 pkt.

 

Lp.

Zachowania pozytywne

Pkt.

Częstotliwość

1

Udział w konkursach wewnątrz szkolnych

0-10

Każdy

2

Udział w konkursach międzyszkolnych

10

Każdy

3    

Udział w konkursach wojewódzkich

20

Każdy

4

Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych

5

Każdy

5

Aktywne pełnienie funkcji w szkole i realizacja podjętych zobowiązań

1-20

Raz w półroczu

6

Praca w zespołach artystycznych

0-15

Raz w półroczu

7

Udział w akademiach i uroczystościach

1 - 10

Każdy

8

Efektywna pomoc koleżeńska

5

Każdy

9

Zwrot znalezionych rzeczy

5

Każdy

10

Pomoc w bibliotece i czytelni

0-20

Raz w półroczu

11

Przygotowanie i prowadzenie godzin wychowawczych

10

Każdy

12

Zgłaszanie przypadków dewastacji mienia szkolnego

10

Każdy

13

Przygotowanie pomocy na zajęcia

2-15

Każdy

14

Do dyspozycji wychowawcy

0-25

Raz w półroczu

15

Udział w ukwiecaniu szkoły

0-5

Każdy

16

Naprawa sprzętu szkolnego

0-10

Każdy

17

Prace społeczne

1-10

Każdy

18

Kultura osobista, estetyczny wygląd

0-25

Raz w półroczu

19

Zbiórka surowców wtórnych

0-60

Raz w półroczu

20

Usprawiedliwione wszystkie godziny nieobecności na lekcjach

10

Raz w półroczu

21

Brak spóźnień na lekcje

10

Raz w półroczu

 

Lp.

Zachowania negatywne

Pkt.

Częstotliwość

1

Przeszkadzanie na lekcji

5

Każdy

2

Spóźnienia

2

Każdy

3

Niewykonywanie poleceń nauczycieli i pracowników szkoły

10

Każdy

4

Wyjście poza teren szkoły

5

Każdy

5

Aroganckie zachowanie wobec nauczycieli i pracowników szkoły

10

Każdy

6

Aprobata złego zachowania

0-10

Każdy

7

Ignorowanie nauczyciela w szkole i na ulicy

5

Każdy

8

Ubliżanie koledze, zaczepka słowna i fizyczna 

5

Każdy

9

Bójka miedzy uczniami

20

Każdy

10

Znęcanie się nad kolegami, wyłudzanie pieniędzy, innych rzeczy

20

Każdy

11

Wulgarne słownictwo

5

Każdy

12

Wagary, godziny nieusprawiedliwione

5

Każda godzina

13

Kradzież

50

Każdy

14

Konflikt z prawem

50

Każdy 

15

Palenie papierosów

20

Każdy

16

Picie alkoholu

50

Każdy

17

Używanie i rozprowadzanie środków odurzających

70

Każdy

18

Niszczenie sprzętu szkolnego, książek z biblioteki oraz rzeczy innych osób

20

Każdy

19

Zaśmiecanie otoczenia i plucie

5

Każdy

20

Niewłaściwe zachowanie w miejscach publicznych (kino, wycieczka, itp.)

0-15

Każdy

21

Fałszowanie i kradzież dokumentów szkolnych, np. usprawiedliwień, dopisywanie ocen

50

Każdy

22

Niewykonywanie obowiązków dyżurnego

5

Każdy

23

Przynoszenie i używanie niebezpiecznych narzędzi

50

Każdy

24

Brak obuwia na zmianę

5

Każdy

25

Nie wywiązywanie się z podjętych zobowiązań

5

Każdy

27

Kłamstwo

0-10

Każdy

28

Brak identyfikatora

5

Każdy

29

Narażanie  własnego życia i zdrowia

0-25

Każdy

       

Uwagi:

Usprawiedliwienia nieobecności muszą nastąpić w terminie siedmiu dni od dnia powrotu ucznia do szkoły

Uczniowie którzy w rażący sposób naruszą regulamin szkoły i zachowają się nagannie nie reprezentują szkoły w najbliższych  zawodach sportowych.

 

tryb ustalania ocen

 

Każdy uczeń otrzymuje na początku semestru kredyt w wysokości 100pkt., co jest jednoznaczne z oceną dobrą z zachowania. Tę ilość punktów będzie mógł zwiększyć lub zmniejszyć sam otrzymując punkty dodatnie za zachowania pozytywne lub punkty ujemne za zachowania negatywne, które będą zapisywane w karcie obserwacji zachowań ucznia.

Kartę obserwacji zachowań ucznia wypełnia wychowawca i wszyscy nauczyciele. Przyznawanie punktów jest jawne.

O ilości uzyskanych punktów uczeń jest informowany raz w półroczu (połowa listopada, połowa kwietnia),
a wychowawca odnotowuje ten fakt w dzienniku na stronie 102 wpisując ilość zdobytych punktów

Wychowawca podaje ocenę z zachowania do wiadomości ucznia, a za jego pośrednictwem rodziców, najpóźniej na 3 dni przed ustalonym terminem konferencji klasyfikacyjnej

W przypadku rażącego naruszenia regulaminu szkolnego ocena z zachowania może ulec zmianie nawet w ostatnim dniu zajęć dydaktycznych.

Wychowawcy są zobowiązani do założenia karty obserwacji zachowań ucznia, w której odnotowywane będą punkty za zachowanie pozytywne i negatywne ( data, nr zachowania, punkty, podpis nauczyciela ).

Ocenę z I i II półrocza ustala wychowawca klasy, sumując zdobyte przez ucznia punkty (pozytywne
i negatywne).

Uczeń wzorowy musi mieć usprawiedliwione wszystkie godziny nieobecności na lekcjach.

 

Tryb odwoławczy

 

Uczeń lub jego rodzice mają prawo do odwołania się od ustalonej oceny z zachowania :

umotywowane odwołanie pisemne powinno być skierowane do dyrektora szkoły najpóźniej w dniu konferencji klasyfikacyjnej

odwołanie jest rozpatrywane na konferencji RP, która po wysłuchaniu opinii wychowawcy klasy, nauczycieli uczących w danym zespole klasowym, przeanalizowaniu karty obserwacji zachowań ucznia i zapoznaniu się z treścią umotywowanego odwołania podejmuje decyzję o ocenie końcowej. Decyzja rady pedagogicznej jest ostateczna.

 

IV

Tryb poprawy oceny nagannej z zachowania:

W przypadku , kiedy uzyskana ilość punktów na wywiadówkach śródsemestralnych kwalifikuje zachowanie ucznia na ocenę naganną, a uczeń wystąpi do nauczyciela wychowawcy
o umożliwienie poprawy oceny –  uruchamia się następującą procedurę:

 

1. Nauczyciel wychowawca spisuje z uczniem kontrakt.

2. W kontrakcie wyszczególnione są działania, które uczeń musi podjąć celem poprawy oceny  (dotyczy głównie zachowań, z których uczeń uzyskał najwięcej punktów ujemnych).

3. Kontrakt podpisuje nauczyciel wychowawca, uczeń i jego rodzic.

4. Kontrakt musi być bezwzględnie przestrzegany.

5. O podpisanie kontraktu uczeń może wystąpić do dwóch tygodni od wywiadówki    śródsemestralnej.

6. Nauczyciel wychowawca czuwa nad realizacją kontraktu.

 

 

§ 7.1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów ) .

      2. Dla  ocen cząstkowych ustala się następującą skalę i sposób zapisu :

                           1, +1,  2,  +2,  3,  +3,  4, + 4,  5,  +5,  6 .

      3. Klasyfikację  śródroczną przeprowadza się według skali  :

            niedostateczny              skrót:     ndst

            plus niedostateczny         skrót:       + ndst

            dopuszczający                skrót:          dps

            plus dopuszczający        skrót:         + dps

            dostateczny                    skrót:         dst

            plus dostateczny            skrót:        +dst

            dobry                             skrót:          db

           plus dobry                     skrót:          +db

           bardzo dobry                skrót:           bdb

           plus bardzo dobry         skrót:           +bdb

           celujący                        skrót:            cel

W przypadku realizowania w I semestrze roku szkolnego zajęć z przygotowania do

życia w rodzinie w ramach wos – u dopuszcza się sklasyfikowanie śródroczne ucznia z wos – u
w formie zaliczenia, skrót : zal

§ 8. Sprawdzanie wiadomości i umiejętności ucznia

Wiadomości ucznia sprawdza się w formie odpowiedzi ustnej lub odpowiedzi pisemnej:

kartkówki (do 15 minut) obejmującej zakres wiadomości i umiejętności z 3 ostatnich lekcji

sprawdzianu, zadania klasowego (45 minut lub 90 minut) obejmującego pewien określony zakres materiału.

  1. Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania uczniów o sprawdzianie lub zadaniu klasowym z tygodniowym wyprzedzeniem i odnotować ten fakt ołówkiem w dzienniku lekcyjnym.
  2. W ciągu 1 tygodnia w danej klasie mogą być przeprowadzone maksymalnie 3 sprawdziany (zadania klasowe), a w ciągu 1 dnia 1 sprawdzian (zadanie klasowe); dopuszcza się odstępstwa od tych zasad za zgodą klasy.
  3. Nauczyciel jest zobowiązany do sprawdzenia i oceny prac kontrolnych w terminie do 14 dni od dnia pisania sprawdzianu (licząc efektywny czas zajęć edukacyjnych).
  4. Uczeń, który nie pisał sprawdzianu pisemnego całogodzinnego jest zobowiązany do jego napisania w ciągu dwóch tygodni od przyjścia do szkoły.
  5. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne otrzymują uczniowie do wglądu i analizy na lekcji,
    a ich rodzice do wglądu w domu lub w szkole. Nauczyciel przechowuje prace do końca danego roku szkolnego, tj. 31 sierpnia.

Nieprzygotowanie ucznia odnotowuje się na końcu rubryki przedmiotowej w dzienniku, zastrzegając ilość możliwych nie przygotowań w ciągu semestru równą ilości godzin danego przedmiotu w ciągu tygodniowego rozkładu zajęć.

Dzień 4 każdego miesiąca jest dniem bez ocen niedostatecznych.

§ 9.  Tryb odwoławczy

Uczeń ma prawo do poprawiania ocen doraźnych cząstkowych na bieżących lekcjach
z danego przedmiotu, w formie uzgodnionej z nauczycielem.

Uczeń ma prawo do poprawienia oceny ze sprawdzianu pisemnego w terminie uzgodnionym z nauczycielem, nie później jednak, niż dwa tygodnie od daty oddania poprawionej
i ocenionej pracy. Ocena z poprawionego sprawdzianu jest ostateczna.

§ 10. Ważne terminy :

rok szkolny składa się z dwóch semestrów

Dyrektor szkoły ustala termin konferencji klasyfikacyjnej śródrocznej z 4-dniowym wyprzedzeniem

ustala się stały termin konferencji klasyfikacyjnej końcoworocznej na poniedziałek ostatniego tygodnia zajęć edukacyjnych /w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może ustalić inny termin /

Dyrektor ustala dzień ostatecznego wpisania oceny semestralnej lub końcoworocznej do dziennika na ostatni dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej /
w drodze zarządzenia /

§ 11. Sposób informowania rodziców ( prawnych opiekunów ) o osiągnięciach ucznia:

na  dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć dydaktycznych I-go semestru poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia ( a za jego pośrednictwem jego rodziców, prawnych opiekunów )  o przewidywanych dla niego ocenach semestralnych; fakt ten odnotowują w temacie lekcji w dzienniku szkolnym, a przewidywane oceny  wpisują w rubryce przedmiotowej

na koniec roku szkolnego , o przewidywanych ocenach niedostatecznych, informuje wychowawca klasy w formie pisemnego powiadomienia, na miesiąc przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych

w przypadku braku potwierdzenia tej informacji przez rodzica, szkoła na wniosek wychowawcy ponawia informację za potwierdzeniem odbioru, w terminie nie krótszym niż 14 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych

o pozostałych przewidywanych ocenach na koniec roku szkolnego informują ucznia (a za jego pośrednictwem rodziców, prawnych opiekunów ) poszczególni nauczyciele na dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć dydaktycznych, fakt ten odnotowują w temacie lekcji w dzienniku szkolnym, a przewidywane oceny  wpisują w rubryce przedmiotowej

§ 12.1. W przypadku śródrocznego klasyfikowania ucznia z oceną niedostateczną , nauczyciel
             w ramach indywidualnych  kontaktów z  rodzicami  dziecka , powinien ustalić sposób i formę 
             uzupełnienia braków . 

        2. Jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uczeń  otrzymał ocenę niedostateczną ,

nauczyciel danego przedmiotu przedstawia w formie pisemnej do protokołu : 

uzasadnienie oceny ,

kroki podjęte celem uniknięcia tej sytuacji ,

działania , które szkoła , uczeń i rodzice muszą podjąć  celem stworzenia szansy

uczniowi do nadrobienia braków .

         3. Przy klasyfikowaniu uczniów z trudnościami w nauce oraz posiadających orzeczenie
             o dostosowaniu wymagań do ich możliwości, należy wziąć pod uwagę w szczególności:

frekwencję na zajęciach wyrównawczych

bieżące prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń

oceny uzyskane przez ucznia z bieżącej lekcji lub z zajęć wyrównawczych

4. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów uczący ucznia z orzeczeniem o konieczności dostosowania wymagań edukacyjnych do jego możliwości, są zobowiązani do opracowania dla niego indywidualnego zakresu wymagań ze swojego przedmiotu.                                                                              

§ 13. W oparciu o §3 pkt. 1 ust. 4 Rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 r. (D. U. Nr 29 poz. 
           323) wprowadza się możliwość poprawienia oceny rocznej z przedmiotu w drodze odwołania:

uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena  roczna   jest jego zdaniem lub jego rodziców zaniżona

prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi, który otrzymał więcej niż dwie oceny niedostateczne okresowe (roczne)

egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną umotywowaną prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ) zgłoszoną do dyrektora nie później niż na 4 dni  przed zakończeniem danego okresu ( roku szkolnego). Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły, przy czym nie może to być termin późniejszy niż ostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym okresie ( roku szkolnym )

dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego, dyrektor powołuje trzyosobową komisję
w składzie:

1/ dyrektor szkoły  albo inny nauczyciel pełniący w szkole funkcję kierowniczą – przewodniczący 2/ nauczyciel uczący danego przedmiotu – jako egzaminator

3/ nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu – jako członek komisji

§ 14. Uczeń, który nie został sklasyfikowany zgodnie z §13.1 rozporządzenia MEN może zdawać  
          zgodnie z §13 ust.2 lub 3 lub 4 egzamin klasyfikacyjny według następujących zasad:

            kryteriom ocen zamieszczonym w załączniku do wewnątrzszkolnego systemu oceniania

            zamieszczonej w §10 ust.2 zarządzenia MEN

 § 15. Uczeń, który otrzymał w wyniku klasyfikacji końcoworocznej ocenę niedostateczną może 
           zdawać egzamin poprawkowy. Tryb postępowania określa § 15 Rozporządzenia MEN z dnia 21 
           marca 2001 r. (D. U. Nr 29 poz. 323) z późniejszymi zmianami. 

§ 16. Po przedstawieniu przez dyrektora szkoły efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej
          i opiekuńczej na koniec roku szkolnego, rada pedagogiczna dokonuje oceny efektów stosowania   

          Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i ma prawo do dokonania w nim stosownych zmian.

§ 17. Integralną częścią Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania jest:

      przedmiotów nauczania.