Szkolny System
Oceniania w Gimnazjum nr 4 w Mielcu
Zasady oceniania , określone w niniejszym dokumencie dotyczą uczniów klas I-III
gimnazjum. Zapisy opracowano na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 21 marca
2001 r. (Dz. U. Nr 29 poz. 323 z późn. zm.) w sprawie zasad oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i
sprawdzianów w szkołach publicznych /zwanego w dalszej części rozporządzeniem/.
§ 1. Ocenianie wewnątrz szkolne ma na celu:
pobudzenie
rozwoju umysłowego każdego ucznia naszej szkoły, akceptując jego pozytywy
i osiągnięcia
motywowanie do dalszej systematycznej pracy, samokontroli i samooceny
przekonanie ucznia do nabywania umiejętności rozróżniania pozytywnych i negatywnych zachowań
dostarczania uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) bieżącej informacji o postępach młodzieży
dostarczenie nauczycielom informacji o poziomie osiągania założonych celów kształcenia
§ 2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje :
formułowanie
przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowania o nich uczniów
i rodziców ( prawnych opiekunów ),
bieżące
ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych
w niniejszym dokumencie
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
ustalanie
ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) z zachowaniem
następujących zasad:
- ocena końcoworoczna uwzględnia osiągnięcia i umiejętności ucznia z całego
roku szkolnego
- ocena końcowa (na świadectwie
ukończenia szkoły) uwzględnia osiągnięcia i umiejętności
ucznia z całego cyklu nauczania (klasy I-III Gimnazjum)
§ 3. Narzędzia :
obserwacja ucznia, jego pracy , włożonego wysiłku
motywacja ( konkursy przedmiotowe na poszczególnych etapach nauki )
samoocena
skala i kryteria oceniania , w tym kryteria ocen z zachowania
§ 4.1. Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców ( prawnych opiekunów ) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
2. Powyższa informacja powinna być przekazana uczniom w formie pisemnej, a fakt ten odnotowany w dzienniku lekcyjnym.
§
5. Wychowawca klasy na początku
każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców
(prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania w szkole.
§
6.1. Ustala się śródroczną ocenę z
zachowania według następującej skali:
wzorowe,
Bardzo dobre
dobre,
poprawne,
nieodpowiednie
naganne
2. Ocenę końcoworoczną ustala wychowawca klasy biorąc pod uwagę ocenę z I i II
półrocza.
3. Ocena z I i II półrocza z zachowania ustalana jest według
następujących zasad:
Kryteria
ocen z zachowania :
wzorowe
- 201 pkt. i więcej
bardzo
dobre
- 131 do 200 pkt.
dobre
- 81 do 130 pkt.
poprawne -1 do 80 pkt.
nieodpowiednie - 0
do – 499 pkt.
naganne -poniżej -500 pkt.
Lp. |
Zachowania
pozytywne |
Pkt. |
Częstotliwość |
1 |
Udział w konkursach
wewnątrz szkolnych |
0-10 |
Każdy |
2 |
Udział w konkursach
międzyszkolnych |
10 |
Każdy |
3
|
Udział w konkursach
wojewódzkich |
20 |
Każdy |
4 |
Reprezentowanie szkoły w
zawodach sportowych |
5 |
Każdy |
5 |
Aktywne pełnienie
funkcji w szkole i realizacja podjętych zobowiązań |
1-20 |
Raz w półroczu |
6 |
Praca w zespołach
artystycznych |
0-15 |
Raz w półroczu |
7 |
Udział w akademiach i
uroczystościach |
1 - 10 |
Każdy |
8 |
Efektywna pomoc
koleżeńska |
5 |
Każdy |
9 |
Zwrot znalezionych
rzeczy |
5 |
Każdy |
10 |
Pomoc w bibliotece i
czytelni |
0-20 |
Raz w półroczu |
11 |
Przygotowanie i
prowadzenie godzin wychowawczych |
10 |
Każdy |
12 |
Zgłaszanie przypadków
dewastacji mienia szkolnego |
10 |
Każdy |
13 |
Przygotowanie pomocy na
zajęcia |
2-15 |
Każdy |
14 |
Do dyspozycji wychowawcy
|
0-25 |
Raz w półroczu |
15 |
Udział w ukwiecaniu
szkoły |
0-5 |
Każdy |
16 |
Naprawa sprzętu
szkolnego |
0-10 |
Każdy |
17 |
Prace społeczne |
1-10 |
Każdy |
18 |
Kultura osobista,
estetyczny wygląd |
0-25 |
Raz w półroczu |
19 |
Zbiórka surowców
wtórnych |
0-60 |
Raz w półroczu |
20 |
Usprawiedliwione
wszystkie godziny nieobecności na lekcjach |
10 |
Raz w półroczu |
21 |
Brak spóźnień na lekcje |
10 |
Raz w półroczu |
Lp. |
Zachowania
negatywne |
Pkt. |
Częstotliwość |
1 |
Przeszkadzanie na lekcji
|
5 |
Każdy |
2 |
Spóźnienia |
2 |
Każdy |
3 |
Niewykonywanie poleceń
nauczycieli i pracowników szkoły |
10 |
Każdy |
4 |
Wyjście poza teren
szkoły |
5 |
Każdy |
5 |
Aroganckie zachowanie
wobec nauczycieli i pracowników szkoły |
10 |
Każdy |
6 |
Aprobata złego
zachowania |
0-10 |
Każdy |
7 |
Ignorowanie nauczyciela
w szkole i na ulicy |
5 |
Każdy |
8 |
Ubliżanie koledze,
zaczepka słowna i fizyczna |
5 |
Każdy |
9 |
Bójka miedzy uczniami |
20 |
Każdy |
10 |
Znęcanie się nad
kolegami, wyłudzanie pieniędzy, innych rzeczy |
20 |
Każdy |
11 |
Wulgarne słownictwo |
5 |
Każdy |
12 |
Wagary, godziny
nieusprawiedliwione |
5 |
Każda godzina |
13 |
Kradzież |
50 |
Każdy |
14 |
Konflikt z prawem |
50 |
Każdy |
15 |
Palenie papierosów |
20 |
Każdy |
16 |
Picie alkoholu |
50 |
Każdy |
17 |
Używanie i
rozprowadzanie środków odurzających |
70 |
Każdy |
18 |
Niszczenie sprzętu
szkolnego, książek z biblioteki oraz rzeczy innych osób |
20 |
Każdy |
19 |
Zaśmiecanie otoczenia i
plucie |
5 |
Każdy |
20 |
Niewłaściwe zachowanie w
miejscach publicznych (kino, wycieczka, itp.) |
0-15 |
Każdy |
21 |
Fałszowanie i kradzież
dokumentów szkolnych, np. usprawiedliwień, dopisywanie ocen |
50 |
Każdy |
22 |
Niewykonywanie
obowiązków dyżurnego |
5 |
Każdy |
23 |
Przynoszenie i używanie
niebezpiecznych narzędzi |
50 |
Każdy |
24 |
Brak obuwia na zmianę |
5 |
Każdy |
25 |
Nie wywiązywanie się z
podjętych zobowiązań |
5 |
Każdy |
27 |
Kłamstwo |
0-10 |
Każdy |
28 |
Brak identyfikatora |
5 |
Każdy |
29 |
Narażanie własnego
życia i zdrowia |
0-25 |
Każdy |
Uwagi:
Usprawiedliwienia nieobecności muszą nastąpić w
terminie siedmiu dni od dnia powrotu ucznia do szkoły
Uczniowie którzy w rażący sposób naruszą regulamin
szkoły i zachowają się nagannie nie reprezentują szkoły w najbliższych
zawodach sportowych.
tryb ustalania ocen
Każdy uczeń otrzymuje na początku semestru kredyt w
wysokości 100pkt., co jest jednoznaczne z oceną dobrą z zachowania. Tę ilość
punktów będzie mógł zwiększyć lub zmniejszyć sam otrzymując punkty dodatnie za
zachowania pozytywne lub punkty ujemne za zachowania negatywne, które będą
zapisywane w karcie obserwacji zachowań ucznia.
Kartę obserwacji zachowań ucznia wypełnia wychowawca i
wszyscy nauczyciele. Przyznawanie punktów jest jawne.
O ilości uzyskanych punktów uczeń jest informowany raz
w półroczu (połowa listopada, połowa kwietnia),
a wychowawca odnotowuje ten fakt w dzienniku na stronie 102 wpisując ilość
zdobytych punktów
Wychowawca podaje ocenę z zachowania do wiadomości
ucznia, a za jego pośrednictwem rodziców, najpóźniej na 3 dni przed ustalonym
terminem konferencji klasyfikacyjnej
W przypadku rażącego naruszenia regulaminu szkolnego ocena
z zachowania może ulec zmianie nawet w ostatnim dniu zajęć dydaktycznych.
Wychowawcy są zobowiązani do założenia karty
obserwacji zachowań ucznia, w której odnotowywane będą punkty za zachowanie
pozytywne i negatywne ( data, nr zachowania, punkty, podpis nauczyciela ).
Ocenę z I i II półrocza ustala wychowawca klasy,
sumując zdobyte przez ucznia punkty (pozytywne
i negatywne).
Uczeń wzorowy musi mieć usprawiedliwione wszystkie
godziny nieobecności na lekcjach.
Tryb odwoławczy
Uczeń
lub jego rodzice mają prawo do odwołania się od ustalonej oceny z zachowania :
umotywowane odwołanie pisemne powinno być skierowane
do dyrektora szkoły najpóźniej w dniu konferencji klasyfikacyjnej
odwołanie jest rozpatrywane na konferencji RP, która
po wysłuchaniu opinii wychowawcy klasy, nauczycieli uczących w danym zespole
klasowym, przeanalizowaniu karty obserwacji zachowań ucznia i zapoznaniu się z
treścią umotywowanego odwołania podejmuje decyzję o ocenie końcowej. Decyzja
rady pedagogicznej jest ostateczna.
IV
Tryb
poprawy oceny nagannej z zachowania:
W
przypadku , kiedy uzyskana ilość punktów na wywiadówkach śródsemestralnych
kwalifikuje zachowanie ucznia na ocenę naganną, a uczeń wystąpi do nauczyciela
wychowawcy
o umożliwienie poprawy oceny – uruchamia się następującą procedurę:
1.
Nauczyciel wychowawca spisuje z uczniem kontrakt.
2.
W kontrakcie wyszczególnione są działania, które uczeń musi podjąć celem
poprawy oceny (dotyczy głównie zachowań, z których uczeń uzyskał
najwięcej punktów ujemnych).
3.
Kontrakt podpisuje nauczyciel wychowawca, uczeń i jego rodzic.
4.
Kontrakt musi być bezwzględnie przestrzegany.
5.
O podpisanie kontraktu uczeń może wystąpić do dwóch tygodni od wywiadówki
śródsemestralnej.
6.
Nauczyciel wychowawca czuwa nad realizacją kontraktu.
§ 7.1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów ) .
2. Dla ocen cząstkowych ustala się następującą skalę i sposób zapisu :
1, +1, 2, +2, 3, +3, 4, + 4, 5, +5, 6 .
3. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się według skali :
niedostateczny skrót: ndst
plus niedostateczny skrót: + ndst
dopuszczający skrót: dps
plus dopuszczający skrót: + dps
dostateczny skrót: dst
plus dostateczny skrót: +dst
dobry skrót: db
plus dobry skrót: +db
bardzo dobry skrót: bdb
plus bardzo dobry skrót: +bdb
celujący skrót: cel
W przypadku realizowania w I semestrze roku szkolnego zajęć z przygotowania do
życia w rodzinie
w ramach wos – u dopuszcza się sklasyfikowanie śródroczne ucznia z wos – u
w formie zaliczenia, skrót : zal
§ 8.
Sprawdzanie wiadomości i umiejętności ucznia
Wiadomości ucznia
sprawdza się w formie odpowiedzi ustnej lub odpowiedzi pisemnej:
kartkówki (do 15 minut) obejmującej zakres wiadomości i umiejętności z 3 ostatnich lekcji
sprawdzianu, zadania klasowego (45 minut lub 90 minut) obejmującego pewien określony zakres materiału.
Nieprzygotowanie ucznia
odnotowuje się na końcu rubryki przedmiotowej w dzienniku, zastrzegając ilość
możliwych nie przygotowań w ciągu semestru równą ilości godzin danego
przedmiotu w ciągu tygodniowego rozkładu zajęć.
Dzień 4 każdego miesiąca
jest dniem bez ocen niedostatecznych.
§ 9. Tryb
odwoławczy
Uczeń ma prawo do poprawiania ocen doraźnych cząstkowych na bieżących
lekcjach
z danego przedmiotu, w formie uzgodnionej z nauczycielem.
Uczeń ma prawo do poprawienia oceny ze sprawdzianu pisemnego w terminie
uzgodnionym z nauczycielem, nie później jednak, niż dwa tygodnie od daty
oddania poprawionej
i ocenionej pracy. Ocena z poprawionego sprawdzianu jest ostateczna.
§ 10. Ważne terminy :
rok szkolny składa się z dwóch semestrów
Dyrektor szkoły ustala termin konferencji klasyfikacyjnej śródrocznej z 4-dniowym wyprzedzeniem
ustala się stały termin konferencji klasyfikacyjnej końcoworocznej na poniedziałek ostatniego tygodnia zajęć edukacyjnych /w szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może ustalić inny termin /
Dyrektor ustala dzień ostatecznego wpisania oceny semestralnej lub
końcoworocznej do dziennika na ostatni dzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym
Rady Pedagogicznej /
w drodze zarządzenia /
§ 11. Sposób
informowania rodziców ( prawnych opiekunów ) o osiągnięciach ucznia:
na
dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć dydaktycznych I-go semestru poszczególni
nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia ( a za jego pośrednictwem jego
rodziców, prawnych opiekunów ) o przewidywanych dla niego ocenach
semestralnych; fakt ten odnotowują w temacie lekcji w dzienniku szkolnym, a
przewidywane oceny wpisują w rubryce przedmiotowej
na koniec roku szkolnego , o przewidywanych ocenach niedostatecznych, informuje wychowawca klasy w formie pisemnego powiadomienia, na miesiąc przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych
w przypadku braku potwierdzenia tej informacji przez rodzica, szkoła na wniosek
wychowawcy ponawia informację za potwierdzeniem odbioru, w terminie nie
krótszym niż 14 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych
o
pozostałych przewidywanych ocenach na koniec roku szkolnego informują ucznia (a
za jego pośrednictwem rodziców, prawnych opiekunów ) poszczególni nauczyciele
na dwa tygodnie przed zakończeniem zajęć dydaktycznych, fakt ten odnotowują w
temacie lekcji w dzienniku szkolnym, a przewidywane oceny wpisują w
rubryce przedmiotowej
§ 12.1. W przypadku
śródrocznego klasyfikowania ucznia z oceną niedostateczną , nauczyciel
w
ramach indywidualnych kontaktów z rodzicami dziecka ,
powinien ustalić sposób i formę
uzupełnienia braków .
2. Jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uczeń otrzymał ocenę niedostateczną ,
nauczyciel danego
przedmiotu przedstawia w formie pisemnej do protokołu :
uzasadnienie oceny ,
kroki podjęte celem uniknięcia tej sytuacji ,
działania , które szkoła , uczeń i rodzice muszą podjąć celem stworzenia szansy
uczniowi do nadrobienia braków .
3. Przy klasyfikowaniu uczniów z trudnościami w nauce oraz posiadających
orzeczenie
o dostosowaniu
wymagań do ich możliwości, należy wziąć pod uwagę w szczególności:
frekwencję na zajęciach wyrównawczych
bieżące prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń
oceny uzyskane przez ucznia z bieżącej lekcji lub z zajęć wyrównawczych
4.
Nauczyciele
poszczególnych przedmiotów uczący ucznia z orzeczeniem o
konieczności
dostosowania wymagań edukacyjnych do jego możliwości, są zobowiązani do
opracowania dla niego indywidualnego zakresu wymagań ze swojego
przedmiotu.
§ 13. W oparciu o §3 pkt. 1
ust. 4 Rozporządzenia MEN z dnia 21 marca 2001 r. (D. U. Nr 29 poz.
323) wprowadza się
możliwość poprawienia oceny rocznej z przedmiotu w drodze odwołania:
uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona
przez nauczyciela ocena roczna jest jego zdaniem lub jego
rodziców zaniżona
prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi, który otrzymał
więcej niż dwie oceny niedostateczne okresowe (roczne)
egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną umotywowaną prośbę
ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ) zgłoszoną do dyrektora nie
później niż na 4 dni przed zakończeniem danego okresu ( roku szkolnego).
Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor szkoły, przy czym nie może to
być termin późniejszy niż ostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym okresie (
roku szkolnym )
dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego, dyrektor powołuje
trzyosobową komisję
w składzie:
1/ dyrektor szkoły albo inny nauczyciel pełniący w szkole funkcję kierowniczą – przewodniczący 2/ nauczyciel uczący danego przedmiotu – jako egzaminator
3/ nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu – jako członek komisji
§ 14.
Uczeń, który nie został sklasyfikowany zgodnie z §13.1 rozporządzenia MEN może
zdawać
zgodnie z §13 ust.2 lub
3 lub 4 egzamin klasyfikacyjny według następujących zasad:
kryteriom ocen zamieszczonym w załączniku do wewnątrzszkolnego systemu oceniania
zamieszczonej w §10 ust.2 zarządzenia MEN
§ 15. Uczeń,
który otrzymał w wyniku klasyfikacji końcoworocznej ocenę niedostateczną
może
zdawać egzamin
poprawkowy. Tryb postępowania określa § 15 Rozporządzenia MEN z dnia 21
marca 2001 r. (D.
U. Nr 29 poz. 323) z późniejszymi zmianami.
§ 16. Po
przedstawieniu przez dyrektora szkoły efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej na koniec
roku szkolnego, rada pedagogiczna dokonuje oceny efektów
stosowania
Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania i ma prawo do dokonania w nim stosownych zmian.
§ 17. Integralną częścią Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania jest:
przedmiotów nauczania.