STANDARDY OGÓLNE
WYMAGAŃ
|
1. |
czyta teksty kultury (w tym źródła historyczne) rozumiane jako
wszelkie wytwory kultury materialnej i duchowej człowieka, podlegające
odczytywaniu i interpretacji, zwłaszcza teksty kultury należące do polskiego
dziedzictwa kulturowego - na poziomie dosłownym, przenośnym i symbolicznym |
2. |
interpretuje teksty kultury, uwzględniając intencje nadawcy,
odróżnia fakty od opinii, prawdę historyczną od fikcji, dostrzega perswazję,
manipulację, wartościowanie |
3. |
wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury, w
szczególności w tekstach literackich, publicystycznych, popularnonaukowych,
aktach normatywnych, ilustracjach, mapach, tabelach, diagramach, wykresach,
schematach |
4. |
dostrzega w odczytywanych tekstach środki wyrazu i określa ich
funkcje - dostrzega środki wyrazu typowe dla: tekstów literackich, tekstów
publicystycznych, dzieł sztuki plastycznej i muzyki |
5. |
odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w
rozwoju cywilizacyjnym Polski |
6. |
dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji
tekstów kultury: historyczny, biograficzny, filozoficzny, religijny,
literacki, plastyczny, muzyczny, regionalny i wypowiada się na ich temat oraz
wyjaśnia zależności między różnymi rodzajami tekstów kultury (plastyką,
muzyką, literaturą) |
7. |
dostrzega wartości wpisane w teksty kultury |
II |
Tworzenie własnego tekstu |
1. |
buduje wypowiedzi poprawne pod względem językowym i
stylistycznym, w następujących formach: opis, opowiadanie, charakterystyka,
sprawozdanie, recenzja, rozprawka, notatka, plan, reportaż, artykuł, wywiad,
ogłoszenie, zaproszenie, dedykacja, podanie, list, pamiętnik |
2. |
posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów
humanistycznych i ścieżek edukacyjnych |
3. |
tworzy teksty o charakterze informacyjnym lub perswazyjnym,
dostosowane do sytuacji komunikacyjnej |
4. |
zna i stosuje zasady organizacji tekstu, tworzy tekst na
zadany temat, spójny pod względem logicznym i składniowym |
5. |
formułuje, porządkuje i wartościuje argumenty uzasadniające
stanowisko własne lub cudze |
6. |
analizuje, porównuje, porządkuje i syntetyzuje informacje
zawarte w tekstach kultury |
7. |
dokonuje celowych operacji na tekście: streszcza, rozwija,
przekształca stylistycznie |
8. |
wypowiada się na temat związków między kulturą rodzimą a
innymi kręgami kulturowymi, w tym komentuje powiązania, zwłaszcza między
kulturą polską a śródziemnomorską oraz określa te powiązania w różnych obszarach:
polityce, kulturze, gospodarce, życiu codziennym, w odniesieniu do
przeszłości i w czasach obecnych |
9. |
formułuje problemy, podaje sposoby ich rozwiązania, wyciąga
wnioski, wypowiada się na temat sytuacji problemowej przedstawionej w
tekstach kultury |
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lutego 2000 r. w sprawie standardów
wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28,
poz. 153 i Nr 141, poz. 943 z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz
z 2000 r. Nr 12
B. Standardy wymagań z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wskazywanie i
opisywanie faktów, związków i zależności w szczególności
przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych
|