„Egzamin gimnazjalny w pigułce”
1. Głównym c
2. Dzięki egzaminowi uczeń otrzyma obiektywną, porównywalną
w skali kraju informację o swoich osiągnięciach szkolnych. To powinno pomóc mu
w wyborze szkoły pogimnazjalnej.
3. Egzamin jest międzyprzedmiotowy
i dlatego, uczeń ucząc się powinien uwzględniać powiązania między różnymi
dziedzinami wiedzy.
I. Uczestniczenie w egzaminie jest
warunkiem ukończenia szkoły. Jeż
II. Odbędzie
się w kwietniu 2006 r., w dwóch kolejnych dniach (pierwszego dnia
26 kwietnia– część humanistyczna, drugiego – 27 kwietnia –
matematyczno-przyrodnicza).
Będzie organizowany w gimnazjum, do którego uczeń
uczęszcza. Jeż
w innym, wyznaczonym terminie, jednak nie później niż do 31
sierpnia danego roku szkolnego, w miejscu określonym przez dyrektora komisji
okręgowej.
III. Zestawy
zadań egzaminacyjnych ustala Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE)
w Warszawie na podstawie propozycji przekazanych przez okręgowe
komisje egzaminacyjne.
IV. Dla
województwa podkarpackiego egzamin zorganizuje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w
Krakowie.
V.
Egzamin będzie składał się z dwóch części – każda po 120 minut.
Uczniowie posiadający orzeczenia o specyficznych
trudnościach w pisaniu i czytaniu będą mi
Nad przebiegiem egzaminu czuwać będą
członkowie zespołu egzaminacyjnego, w tym jego przewodniczący.
Przed
wejściem do sali uczeń wylosuje numer miejsca. Stoliki będą ustawione w
odległości umożliwiającej samodzi
Do wpisywania odpowiedzi uczeń
otrzyma specjalnie przygotowaną kartę, na której zakoduje swoje dane. Po
zakodowaniu pracy uczeń zostanie poinformowany o godzinie rozpoczęcia i
zakończenia egzaminu.
Idąc na egzamin, uczeń nie powinien
zapomnieć o przyborach do pisania.
Zadania uczeń musi rozwiązywać
samodzi
Po zakończeniu egzaminu osoba
odbierająca pracę sprawdzi, czy została ona prawidłowo zakodowana.
VI. Karta
odpowiedzi do zadań zamkniętych zostanie sprawdzona
VII. Informację
o wynikach otrzyma uczeń i jego rodzice za pośrednictwem gimnazjum, do którego
uczęszcza oraz szkoła, w której zamierza podjąć naukę.
VIII. Informacje
o wynikach egzaminu OKE prześle do szkoły nie później niż do dnia zakończenia
zajęć szkolnych, a w wypadku zdawania egzaminu w późniejszym terminie do 31
sierpnia tegoż roku szkolnego.
IX. Egzamin
będzie sprawdzał główne umiejętności i wiadomości potrzebne do dalszej nauki.
Umiejętności te mają charakter ponadprzedmmiotowy. Są
one ważne dla każdego człowieka i potrzebne w życiu codziennym. Zostały opisane
w Standardach wymagań egzaminacyjnych.
Egzamin będzie składał się z dwóch
części:
Część I
Obejmuje umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów
humanistycznych: języka polskiego, historii, wiedzy
o społeczeństwie, sztuki, uwzględniając ścieżki edukacyjne:
filozoficzną, regionalną – dziedzictwo kulturowe
w regionie, czyt
Część
II
Obejmuje umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych: matematyki, biologii, geografii, chemii, fizyki i
astronomii, uwzględniając ścieżki edukacyjne: filozoficzną, prozdrowotną,
ekologiczną, czyt
X.
Arkusz egzaminacyjny to zestaw różnego typu zadań, które uczeń otrzyma
do rozwiązania.
Sposób udzi
Rodzaj zadania |
Forma zadania |
Co musi zrobić uczeń?
|
Otwarte
|
Zadanie rozszerzonej |
Napisać dłuższy tekst na zadany
temat lub wykonać kilka operacji według planu. |
Zadanie krótkiej |
Podać rozwiązanie zadania w formie
kilku słów, liczb, symboli. |
|
Zadanie z luką |
Uzupełnić zdanie brakującym słowem
lub wyrażeniem. |
|
Zamknięte
|
Zadanie wyboru |
Wybrać prawidłową odpowiedź
spośród kilku podanych propozycji. |
Zadanie na dobieranie |
Dobrać słowa lub wyrażeniem w pary
zgodnie z poleceniem. |
|
Zadnie typu „prawda – fałsz” |
Ocenić prawdziwość podanych
stwierdzeń. |
ARKUSZ Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW
HUMANISTYCZNYCH
Zadania
będą konstruowane zgodnie z Podstawą programową kształcenia ogólnego i
Standardami wymagań egzaminacyjnych, a do ich opracowania posłużą teksty:
literackie, źródłowe, popularnonaukowe, publicystyczne oraz reprodukcje dzieł
sztuki.
Nie
zostaną one zestawione przypadkowo, lecz powiązane tematem przewodnim egzaminu.
Liczba zadań w arkuszu zostanie tak
dobrana, że na ich rozwiązanie wystarczy uczniowi 120 minut.
Zadania
sprawdzą:
I. Czytanie i odbiór tekstów
kultury.
II. Tworzenie własnego tekstu.
Arkusz
będzie zawierał różnego rodzaju zadania; większość z nich to zadania zamknięte.
Pozostałe
zadania to zadania otwarte. Będą one sprawdzały zarówno umiejętność
odczytywania tekstów zamieszczonych w arkuszu, jak i umiejętność tworzenia
własnego tekstu.
Niektóre
z zadań otwartych wymagają odpowiedzi zwięzłych, inne nieco obszerniejszych,
ujętych
w formy, które uczeń ćwiczył w
szkole. Jedna z tych form wypowiedzi będzie tekstem użytkowym, np. notatką,
zaproszeniem, zawiadomieniem itp. Druga to dłuższa wypowiedź, której temat
będzie związany z motywem przewodnim egzaminu, np. sprawozdanie, rozprawka,
list itp.
ARKUSZ Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW
MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH
Zadania będą konstruowane zgodnie z Podstawą
programową kształcenia ogólnego
i
Standardami wymagań egzaminacyjnych.
Sprawdzane w arkuszu wiadomości i
umiejętności zostały ujęte w cztery grupy:
I.
Umiejętne
stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych.
II.
Wyszukiwanie
i stosowanie informacji.
III.
Wskazywanie
i opisywanie faktów, związków i zależności.
IV.
Stosowanie
zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
W
zadaniach będą występowały treści z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych: matematyki, chemii, biologii, fizyki, astronomii, geografii. Uwzględniono
również ścieżki edukacyjne.
Arkusz będzie się składał z zadań
zamkniętych i otwartych.
Na ich
rozwiązanie uczeń będzie miał 120 minut.