„Egzamin gimnazjalny w pigułce”

 

1. Głównym celem egzaminu jest sprawdzenie, w jakim stopniu uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy, posługując się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami.

2. Dzięki egzaminowi uczeń otrzyma obiektywną, porównywalną w skali kraju informację o swoich osiągnięciach szkolnych. To powinno pomóc mu w wyborze szkoły pogimnazjalnej.

3. Egzamin jest międzyprzedmiotowy i dlatego, uczeń ucząc się powinien uwzględniać powiązania między różnymi dziedzinami wiedzy.

 

 

I.        Uczestniczenie w egzaminie jest warunkiem ukończenia szkoły. Jeżeli ktoś nie przystąpi do egzaminu, będzie musiał powtórzyć ostatnią klasę.

 

II.        Odbędzie się w kwietniu 2006 r., w dwóch kolejnych dniach (pierwszego dnia

26 kwietnia– część humanistyczna, drugiego – 27 kwietnia – matematyczno-przyrodnicza).

Będzie organizowany w gimnazjum, do którego uczeń uczęszcza. Jeżeli z ważnych przyczyn losowych bądź zdrowotnych uczeń nie przystąpi do egzaminu w kwietniu, będzie go zdawać

w innym, wyznaczonym terminie, jednak nie później niż do 31 sierpnia danego roku szkolnego, w miejscu określonym przez dyrektora komisji okręgowej.

 

III.       Zestawy zadań egzaminacyjnych ustala Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE)

w Warszawie na podstawie propozycji przekazanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne.

 

IV.        Dla województwa podkarpackiego egzamin zorganizuje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie.

 

V.                  Egzamin będzie składał się z dwóch części – każda po 120 minut.

Uczniowie posiadający orzeczenia o specyficznych trudnościach w pisaniu i czytaniu będą mieli wydłużony czas pracy o 50%.

            Nad przebiegiem egzaminu czuwać będą członkowie zespołu egzaminacyjnego, w tym jego przewodniczący.

            Przed wejściem do sali uczeń wylosuje numer miejsca. Stoliki będą ustawione w odległości umożliwiającej samodzielną pracę. Uczeń otrzyma arkusz składający się z zadań różnego typu.

Do wpisywania odpowiedzi uczeń otrzyma specjalnie przygotowaną kartę, na której zakoduje swoje dane. Po zakodowaniu pracy uczeń zostanie poinformowany o godzinie rozpoczęcia i zakończenia egzaminu.

Idąc na egzamin, uczeń nie powinien zapomnieć o przyborach do pisania.

Zadania uczeń musi rozwiązywać samodzielnie. W wypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ma prawo unieważnić jego pracę.

Po zakończeniu egzaminu osoba odbierająca pracę sprawdzi, czy została ona prawidłowo zakodowana.

 

VI.        Karta odpowiedzi do zadań zamkniętych zostanie sprawdzona elektronicznie, a rozwiązania zadań otwartych będą sprawdzali nauczyciele-egzaminatorzy.

 

VII.      Informację o wynikach otrzyma uczeń i jego rodzice za pośrednictwem gimnazjum, do którego uczęszcza oraz szkoła, w której zamierza podjąć naukę.

 

VIII.     Informacje o wynikach egzaminu OKE prześle do szkoły nie później niż do dnia zakończenia zajęć szkolnych, a w wypadku zdawania egzaminu w późniejszym terminie do 31 sierpnia tegoż roku szkolnego.

 

IX.        Egzamin będzie sprawdzał główne umiejętności i wiadomości potrzebne do dalszej nauki. Umiejętności te mają charakter ponadprzedmmiotowy. Są one ważne dla każdego człowieka i potrzebne w życiu codziennym. Zostały opisane w Standardach wymagań egzaminacyjnych.

           

Egzamin będzie składał się z dwóch części:

 

         

Część I

Obejmuje umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych: języka polskiego, historii, wiedzy

o społeczeństwie, sztuki, uwzględniając ścieżki edukacyjne: filozoficzną, regionalną – dziedzictwo kulturowe

w regionie, czytelniczą i medialną, europejską i kulturę polską na tle tradycji śródziemnomorskiej.

 

            Część II

Obejmuje umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: matematyki, biologii, geografii, chemii, fizyki i astronomii, uwzględniając ścieżki edukacyjne: filozoficzną, prozdrowotną, ekologiczną, czytelniczą i medialną, regionalną – dziedzictwo kulturowe w regionie, europejską i obronę cywilną.

 

 

 

X.                    Arkusz egzaminacyjny to zestaw różnego typu zadań, które uczeń otrzyma do rozwiązania.

Sposób udzielania odpowiedzi zależy od typu zadania.

 

 

Rodzaj

zadania

  

Forma zadania

 

Co musi zrobić uczeń?

           

 

     

Otwarte

Zadanie rozszerzonej

odpowiedzi

Napisać dłuższy tekst na zadany temat lub wykonać kilka operacji według planu.

Zadanie krótkiej

odpowiedzi

Podać rozwiązanie zadania w formie kilku słów, liczb, symboli.

Zadanie z luką

Uzupełnić zdanie brakującym słowem lub wyrażeniem.

 

 

 

Zamknięte

Zadanie wyboru

wielokrotnego

Wybrać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych propozycji.

Zadanie na dobieranie

Dobrać słowa lub wyrażeniem w pary zgodnie

z poleceniem.

Zadnie typu

„prawda – fałsz”

Ocenić prawdziwość podanych stwierdzeń.

 

 

 

ARKUSZ Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW

HUMANISTYCZNYCH

 

            Zadania będą konstruowane zgodnie z Podstawą programową kształcenia ogólnego i Standardami wymagań egzaminacyjnych, a do ich opracowania posłużą teksty: literackie, źródłowe, popularnonaukowe, publicystyczne oraz reprodukcje dzieł sztuki.

            Nie zostaną one zestawione przypadkowo, lecz powiązane tematem przewodnim egzaminu.

Liczba zadań w arkuszu zostanie tak dobrana, że na ich rozwiązanie wystarczy uczniowi 120 minut.

            Zadania sprawdzą:

I. Czytanie i odbiór tekstów kultury.

II. Tworzenie własnego tekstu.

 

            Arkusz będzie zawierał różnego rodzaju zadania; większość z nich to zadania zamknięte.

            Pozostałe zadania to zadania otwarte. Będą one sprawdzały zarówno umiejętność odczytywania tekstów zamieszczonych w arkuszu, jak i umiejętność tworzenia własnego tekstu.

            Niektóre z zadań otwartych wymagają odpowiedzi zwięzłych, inne nieco obszerniejszych, ujętych

w formy, które uczeń ćwiczył w szkole. Jedna z tych form wypowiedzi będzie tekstem użytkowym, np. notatką, zaproszeniem, zawiadomieniem itp. Druga to dłuższa wypowiedź, której temat będzie związany z motywem przewodnim egzaminu, np. sprawozdanie, rozprawka, list itp.

 

 

 

ARKUSZ Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW

MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH

 

           Zadania będą konstruowane zgodnie z Podstawą programową kształcenia ogólnego

i Standardami wymagań egzaminacyjnych.

 

           Sprawdzane w arkuszu wiadomości i umiejętności zostały ujęte w cztery grupy:

I.                    Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.

II.                  Wyszukiwanie i stosowanie informacji.

III.                Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności.

IV.                Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.

 

 

                        W zadaniach będą występowały treści z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: matematyki, chemii, biologii, fizyki,  astronomii, geografii. Uwzględniono również ścieżki edukacyjne.

            Arkusz będzie się składał z zadań zamkniętych i otwartych.

Na ich rozwiązanie uczeń będzie miał 120 minut.